OUR TARGET: UNDERSTANDING THE WORLD! – Art & Science & Tech Fair
Ediţia a II-a CAEM 2020
Scopul proiectului
Promovarea interesului pentru stiință și tehnologie în rândul tinerei generații, prin stimularea creativitatii în rândul elevilor și întărirea sentimentului de încredere în capacităţile şi talentul lor, popularizarea științei și tehnologiei în rândul publicului larg și crearea unei conștientizări cu privire la impactul acesteia asupra dezvoltării socio-economice și durabile a țării.
Obiectivele specifice ale proiectului
- Dezvoltarea abilităţilor de predare integrată, abordare transdisciplinară şi facilitare în educaţia ştiinţifică pentru 20 de profesori din şcolile gimnaziale din Bucureşti
- Dezvoltarea abilităţilor de concepere, realizare şi prezentare în spaţiul public pentru 40 de elevi din şcolile gimnaziale bucureştene
- Cresţerea capacităţii de abordare ştiinţifică a problemelor din viaţa reală pentru minim 100 de elevi cu vârste între 10-14 ani din şcoli gimnaziale din Bucureşti.
- Evidenţierea în spaţiul public a unor proiecte de creaţie ştiinţifică a 100 de elevi din şcoli gimnaziale din Bucureşti.
- Diseminarea rezultatelor proiectului în rândul a cel puţin 1000 de cadre didactice din învăţământul gimnazial bucureştean
Înscrierile se fac via e-mail la adresa luiza.cristea@scoala-arc.ro până la data de 16 februarie 2020. Mesajul trebuie să conţină: numele profesorilor coordonatori, numele celor 5 elevi, scoala şi numarul de mobil al unuia dintre profesori.
Regulament de participare
OUR TARGET: UNDERSTANDING THE WORLD! – Art & Science & Tech Fair
Tematica recomandată: Noutatea din acest an este prioritatea acordată temelor legate de dimensiunea socială şi ecologică a ştiintei şi tehnologiei în perspectiva pregătirii copiilor pentru profesiile viitorului şi jurizarea simultană a celor trei categorii de proiecte ale elevilor: aplicaţii IT, instalaţii funcţionale şi experimente ştiinţifice şi, respectiv, machete statice.
- Obiectivul: Elevii trebuie să își prezinte propria ipoteză cu privire la un fenomen/o experienţă din viaţa cotidiană, să creeze un experiment, pe care să il testeze, o machetă, o instalaţie sau o aplicaţie software, care să ilustreze cauzele sau dinamica unui fenomen, cauzele unei probleme sau să ilustreze o soluţie a problemei.
- Participarea este dechisă elevilor din scolile gimnaziale din Bucuresti, cu vârste între 10-14 ani, care lucrează în echipe de cinci.
- Profesorul
Profesorii facilitatori (în echipe multidisciplinare) trebuie să participe la activitătăţile de instruire din cadrul proiectului, pentru ghidarea elevilor într-un proces de creaţie după metoda ştiintifică.
Profesorii au rolul de ghid/facilitator în procesul de creaţie si nu se substituie elevilor.
Elevii
- Participă la instruirile de pregatire din cadrul proiectului
- Elevii îşi gândesc proiectul utilizând metoda științifică, sub îndrumarea profesorului
- Elevii înregistrează intr-un foto album momente din pregatirea proiectului
- Ideile și lucrarea trebuie să fie A LOR, să corespundă vârstei. Acesta este un criteriu de evaluare.
- Elevii ar trebui să-și folosească imaginația Originalitatea va face parte din criteriile de evaluare.
- Elevii trebuie să-şi creeze o prezentare vizuală a proiectului, pentru a evidenţia procesul de creaţie după metoda ştiinţifică: OBIECTIVUL, SURSELE DE DOCUMENTARE, ETAPE DE LUCRU, REZULTATELE (FOTO), CONCLUZII. Prezentarea trebuie să fie adecvata vârstei. Prezentarea poate fi un videoclip de două minute sau o prezentare în power point de 5 slide-uri.
- Elevii îşi amenajează standurile de prezentare şi răspund la întrebările juriului la vizitarea standului de catre juraţi. Întrebările vizează evaluarea a ceea ce au învăţat copiii lucrând la exepriment/ machete/soft /aplicaţii pe mobil.
Juriul este format din profesori de ştiinte cu experienţă şi din specialişti în domeniul ştiintific şi tehnologic.
Juriul pentru fiecare secţiune (aplicaţii IT, instalaţii funcţionale şi experimente ştiinţifice şi, respectiv, machete statice) este format din profesori de ştiinte cu experienţă şi din specialişti în domeniul ştiintific şi tehnologic.
Criterii de jurizare:
- Întelegerea abordării stiintifice Obiectivele, rezultatele şi interpretarea lor sunt coerente. Demonstrează o cunoaştere a principiilor științifice și / sau de inginerie implicate. Experimentul/macheta/soft-ul/instalaţia este adecvat/ă pentru explicarea fenomenului/ susţinerea ideii /testarea ipotezei/. 30%.
- Originalitate şi creativitate ( o problemă originală sau o abordare originală a unei probleme cunoscute, o abordare creativă a designului experimentului, a proiectului în general, o utilizare ingenioasă a materialelor și echipamentelor, gândire creativă sau originală în aplicarea și interpretarea oricăror date obținute. 30%
- Prezentarea vizuală satisface cerinţele estetice: acurateţe, grijă pentru detalii, simplitate, armonie coloristică, design atractiv10%
- Prezentarea orală, este logică, bine gandită, raspunsurile la întrebările juriului la stand arată o buna cunoaştere a proiectului20%
- Relevanţa proiectului în raport cu tematica recomandată 10%
Se acordă trei premii (I,II,III), in ordinea punctajelor (indiferent de secţiune) şi premii speciale de la partenerii proiectului. Toţi elevii şi profesorii primesc diplome şi adeverinţe de participare.
Justificarea proiectului
Concepţia despre educaţie care stă la baza proiectului OUR TARGET: UNDERSTANDING THE WORLD! – Art & Science & Tech Fair, proiect iniţiat şi coordonat de Şcoala Metropolitană ARC, din Bucureşti. Parteneri: Centrul pentru Studii Complexe, Educaţie Privată.ro, Asociaţia CRESTEM, Orăşelul Cunoaşterii, Asociaţia Învaţă să zbori!, EEMATICO, Asociaţia Henri Coanda, Sagal4Care, Hubi’s Lab, Asociaţia FaSCInation şi organizatoarea SciKids Festival de Ştiinţă. Parteneri media: Radio România Cultural, Revista Ştiinţă şi Tehnică, Revista CARIERE,Radio Itsy Bitsy.
Toate cercetările actuale la nivel mondial evidenţiază discrepanţa între oferta sistemelor clasice de educaţie şi nevoile integrării cu succes a tinerei generaţii. Copiii percep in mod natural “lumea” lor ca un întreg, unde toate lucrurile sunt interconectate și interdependente Ca elevi, se confruntă cu provocări majore în sistemele de educaţie dominante azi, care tind să prezintă informațiile într-un mod linear, fără perspectiva integrării lor într-un context relevant.
Activităţile din proiectul nostru sunt concepute pentru a dezvolta abordarea experienţială integrată, care este în acord cu procesele naturale şi îmbină în procesul educaţional tehnologia, explorarea ştiinţifică, povestirile inspiraţionale.
Copiii simt nevoia să înveţe nu doar pentru teste şi examene, ci şi pentru propria lor evoluţie personală, dezvoltarea de trăsături de caracter specifice oamenilor de ştiinţă. Activităţile sunt desfăşurate în echipă, dezvoltând aptitudini de leadership şi de cooperare, învăţare necompetitivă în grup. Dar încurajează şi competiţia în cadrul etapelor de selecţie şi jurizare finală, stimulând interesul pentru performanţă. Profesorii de ştiinţe, tehnologie şi IT vor lucra în echipe multidisciplinare şi vor exersa rolul de facilitator al experienţei de învăţare şi creaţie a elevilor.
Prin implicarea familiei și a comunităţii educaţionale şi ştiintifice, propunem un alt tip de educare a copiilor, în care toţi factorii interesaţi pot colabora pentru un scop social comun.
Prof. Luiza Cristea- manager de proiect, Şcoala Metropolitană ARC
Echipa de management (Şcoala Metropolitană ARC):
Prof. Claudia Iancu
Prof. Adina Eftene
Prof. Francisc Lorinczi
Prof. Daniela Elisabeta Popa
Prof.Ileana Cernat Peneş
Experţi, traineri, consultanţi: Dr.ing. Florin Munteanu, Ana Maria Roată Palade, Dr.Bianca Gălăţeanu, Ing.Mircea Manolescu, Ioana Huiduc Manolescu, Andreea Stoica, dr. ing. Sorin Dinea
Opinii:
“Structura olimpiadelor conservă o abordare fragmentată pe discipline. Promovează competiţia şi exacerbează individualismul. Şi din nou se poate spune că România a rămas în siajul valurilor lui Toefler…
Noile concursuri pentru motivarea tinerilor de excepţie stimulează folosirea cunoştinţelor integrate şi abordarea creativ-inovativă orientată către rezolvarea unor probleme reale, concrete. Şi nu în ultimul rând promovează lucrul în echipă. Iată o alternativă la olimpiadele noastre. Este un concurs iniţiat în Uniunea Europeană acum 31 de ani şi dedicat tinerilor între 14 şi 21 de ani. România este singura ţară neparticipantă deşi avem tineri de excepţie, adevăraţi inventatori în domenii atât de diferite şi care sunt forţaţi să participe la concursuri, fie pe cont propriu fie sprijiniţi de acea minoritate de profesori de care vorbeam mai sus (mă refer la participarea la cocursuri organizate de NASA, de universităţi mari din lume).
Merită analizate temele prezentate şi mai ales nivelul temelor premiate. Afirm că mulţi profesori nu vor înţelege conţinutul proceselor, tehnologiilor sau echipamentelor prezentate în acest concurs şi asta este trist, căci din acest motiv nici nu vor sprijini asemenea abordări. Merită explorată galeria de fotografii ale celor 30 de ediţii pentru a înţelege ce atenţie acordă guvernele lumii acestor tineri, acestor adevărate „seminţe pentru altă lume”…Cred în puterea de germinare a „organismului” social reprezentată de antreprenorii în domeniul educaţiei informale, nonformale […].O schimbare reală a sistemului de învăţământ românesc va apare din efortul acestor “pionieri” izolaţi la care se adaugă presiunea generată de părinţii supuşi la rândul lor de presiunea copiilor nemulţumiţi de şcoală.” Membru în juriu şi expert consultant în cadrul proiectului Dr.ing. Florin Munteanu: Doctor în Ştiinţe: Inginerie Industrială; specializat în aplicaţii ale ştiinţei Complexităţii în inginerie, econofizică, geodinamică şi mediu precum şi în politici de integrare în educaţie a tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, Preşedinte fondator al Centrului pentru Studii Complexe – centru UNESCO, membru în Academia Oamenilor de Ştiinţă din România.
“Sistemul actual de învățământ a fost conceput în contextul și pentru societatea și piața muncii din epoca revoluției industriale când oamenii trebuiau să fie buni executanți, ascultători, ușor de înlocuit pentru operarea mașinilor în caz de absență, cu dezvoltarea unei gândiri și mod de operare secvențială (pas cu pas, fără gândire critică și corelativă și fără a fi necesar/a putea să aibă o perspectivă de ansamblu asupra problemelor) etc. Societatea zilelor noastre, nevoile de pe piața muncii, dinamicile și obiectivele actuale sunt cu totul altele.” Expert consultant în proiect, Ioana Huiduc Manolescu, fondator Asociaţia Învaţă să zbori!, trainer, master Coach NLP Resonanz®, formator în educația alternativă a copiilor cu abilități înalte