OUR TARGET: UNDERSTANDING THE WORLD! – Art & Science & Tech Fair
Proiect înscris în Calendarul Activităţilor Educative Municipale 2019
Scopul proiectului
Promovarea interesului pentru stiință și tehnologie în rândul tinerei generații, prin stimularea creativitatii în rândul elevilor și întărirea sentimentului de încredere în capacităţile şi talentul lor, popularizarea științei și tehnologiei în rândul publicului larg și crearea unei conștientizări cu privire la impactul acesteia asupra dezvoltării socio-economice și durabile a țării.
Obiectivele specifice ale proiectului
- Dezvoltarea abilităţilor de predare integrată, abordare transdisciplinară şi facilitare în educaţia ştiinţifică pentru 20 de profesori din şcolile gimnaziale din Bucureşti
- Dezvoltarea abilităţilor de concepere, realizare şi prezentare în spaţiul public pentru 40 de elevi din şcolile gimnaziale bucureştene
- Cresţerea capacităţii de abordare ştiinţifică a problemelor din viaţa reală pentru minim 100 de elevi cu vârste între 10-14 ani din şcoli gimnaziale din Bucureşti.
- Evidenţierea în spaţiul public a unor proiecte de creaţie ştiinţifică a 100 de elevi din şcoli gimnaziale din Bucureşti.
- Diseminarea rezultatelor proiectului în rândul a cel puţin 1000 de cadre didactice din învăţământul gimnazial bucureştean
12 iunie 2019, Şcoala Metropolitană ARC, str. Eşarfei nr. 61+73, intrarea prin Aleea Tândală., sector 3
Desfăşurare
- 11:30 – 12:30
Fiecare echipă este aşteptată să îşi amenajeaze standul şi să predea prezentarea în power point pentru a fi încărcată pe laptop-ul / plasma de la masa juriului.
Membrii juriului au o sesiune de pregătire a modului de desfăşurare a jurizării ( aplicarea criteriilor de evaluare, situaţiile problematice care pot apărea, tipul de întrebări şi modul de chestionare a concurenţilor, feedback-ul dat tuturor participanţilor la concurs, transparenţa notării etc. )
- 12:30 -12:45 Deschiderea oficială a OUR TARGET: UNDERSTANDING THE WORLD! Art & Science & Tech Fair: conferinţa de presă, prezentarea proiectului. Prezentarea echipelor în concurs şi a profesorilor coordonatori. Scurte alocuţiuni: ISMB, parteneri, sponsori, organizatori. Tragerea la sorţi a ordinii de prezentare a proiectelor
- 12:45 – 13:15 – Activităţi distractive cu Profesorii trăsniţi de la Fun Science.
- 13:15 – 15:30 Jurizarea la stand. Vizitarea standurilor de către membrii juriului. Întrebări şi răspunsuri. Notarea prezentării la stand a proiectului.
Se vor distribui chestionare pentru publicul prezent pe toată durata expoziţiei şi pe baza impresiilor înregistrate se va acorda şi premiul de popularitate.
- 15:30 – 16:00 Activităţi distractive cu Profesorii trasniti de la Fun Science
În timpul jocurilor, juriul se retrage şi centralizează punctajele Se completează diplomele.
- 16:00 – 17:00 Anunţarea deciziei juriului, premiere, discursuri. Se acordă trei premii pentru primele cele mai bune proiecte, o menţiune, un premiu de popularitete pe baza voturilor de la publicul vizitator, premii speciale de la partenerii din proiect. Toţi elevii din concurs şi profesorii coordonatori vor primi diplome de participare.
Înregistrare video, transmisii live pe internet.
17:00-17:30 Strângerea expoziţiei
Regulament de participare
OUR TARGET: UNDERSTANDING THE WORLD! – Art & Science & Tech Fair
Tematica recomandată: energie alternativă, utilitatea socială a tehnologiei, invenţii şi descoperiri în cercetarea românească, schimbare climatică, diversitatea biologică. Elevii trebuie să își prezinte propria ipoteză cu privire la un fenomen/o experienţă din viaţa cotidiană, să creeze un experiment, pe care să il testeze, o machetă sau o aplicaţie software, care să ilustreze principiul ştiintific care stă la baza fenomenului.
Participarea este dechisă elevilor din scolile gimnaziale din Bucuresti, cu vârste între 10-14 ani, care lucrează în echipe de cinci.
Profesorul
Profesorii coordonatori (pot constitui echipe multidisciplinare) participă la activităţi de instruire din cadrul proiectului, pentru ghidarea elevilor într-un proces de creaţie după metoda ştiintifică
Profesorii au rolul de ghid/facilitator în procesul de creaţie şi nu se substituie elevilor.
Elevii
Participă la instruirile de pregatire din cadrul proiectului
Elevii îşi gândesc proiectul utilizând metoda științifică, sub îndrumarea profesorului
Elevii înregistrează sub formă de însemnări şi fotografii activitatile lor de pregatire a proiectului ştiintific
Ideile și lucrarea trebuie să fie A LOR, să corespundă vârstei.. Acesta este un criteriu de evaluare.
Elevii ar trebui să-și folosească imaginația Originalitatea va face parte din criteriile de evaluare.
Elevii trebuie să-şi creeze o prezentare vizuală a proiectului, pentru a evidenţia procesul de creaţie. Prezentarea trebuie să fie adecvata vârstei. Prezentarea poate fi un videoclip de două minute sau o prezentare în power point de 5 slide-uri.
Elevii îşi amenajează standurile de prezentare şi răspund la întrebările juriului la vizitarea standului de catre juraţi. Întrebările vizeaza evaluarea a ceea ce au învăţat copiii lucrând la exepriment/ machete/soft /aplicaţii.
Juriul este format din profesori de ştiinte cu experienţă şi din specialişti în domeniul ştiintific şi tehnologic.
- Criterii de jurizare:
- Întelegerea abordării stiintifice 40%. Ipoteza/principiul este în acord cu documentarea pe subiect; rezultatele şi interpretarea sunt clare şi relevante . Demonstrează o cunoaştere a principiilor științifice și / sau de inginerie implicate.Experimentul/macheta/soft-ul este adecvat/ă pentru ilustrarea prncipiului sau testarea ipotezei.
- Originalitate şi creativitate 30% ( o problemă originală sau o abordare originală a unei probleme cnoscute, o abordare creativă a designului experimentului, a inovării sau a proiectului în general, o utilizare ingenioasă a materialelor și echipamentelor., gândire creativă sau originală în aplicarea și interpretarea oricăror date obținute.
- Prezentarea vizuală, se poate citi de la o distanță de 1 metru, schematizează logic demersul, foloseşte scheme şi culori atractive.
- Prezentarea orală, este logică, bine gandită, raspunsurile la întrebările juriului la stand arată o buna cunoaştere a proiectului
- Relevanţa proiectului în raport cu subiectul din tematica recomandată 10%
Se acordă trei premii (I,II,III), o mentiune, un premiu de popularitate ( al publicului vizitator) şi premii speciale de la partenerii proiectului. Toţi elevii şi profesorii primesc diplome şi adeverinţe de participare.
Justificarea proiectului
Concepţia despre educaţie care stă la baza proiectului OUR TARGET: UNDERSTANDING THE WORLD! – Art & Science & Tech Fair, proiect iniţiat şi coordonat de Şcoala Metropolitană ARC, din Bucureşti. Parteneri: Centrul pentru Studii Complexe, Educaţie Privată.ro, Asociaţia CRESTEM, Orăşelul Cunoaşterii, Asociaţia Învaţă să zbori!, EEMATICO, Asociaţia Henri Coanda, Sagal4Care, Hubi’s Lab, Asociaţia FaSCInation şi organizatoarea SciKids Festival de Ştiinţă. Parteneri media: Radio România Cultural, Revista Ştiinţă şi Tehnică, Revista CARIERE,Radio Itsy Bitsy.
Toate cercetările actuale la nivel mondial evidenţiază discrepanţa între oferta sistemelor clasice de educaţie şi nevoile integrării cu succes a tinerei generaţii. Copiii percep in mod natural “lumea” lor ca un întreg, unde toate lucrurile sunt interconectate și interdependente Ca elevi, se confruntă cu provocări majore în sistemele de educaţie dominante azi, care tind să prezintă informațiile într-un mod linear, fără perspectiva integrării lor într-un context relevant.
Activităţile din proiectul nostru sunt concepute pentru a dezvolta abordarea experienţială integrată, care este în acord cu procesele naturale şi îmbină în procesul educaţional tehnologia, explorarea ştiinţifică, povestirile inspiraţionale.
Copiii simt nevoia să înveţe nu doar pentru teste şi examene, ci şi pentru propria lor evoluţie personală, dezvoltarea de trăsături de caracter specifice oamenilor de ştiinţă. Activităţile sunt desfăşurate în echipă, dezvoltând aptitudini de leadership şi de cooperare, învăţare necompetitivă în grup. Dar încurajează şi competiţia în cadrul etapelor de selecţie şi jurizare finală, stimulând interesul pentru performanţă. Profesorii de ştiinţe, tehnologie şi IT vor lucra în echipe multidisciplinare şi vor exersa rolul de facilitator al experienţei de învăţare şi creaţie a elevilor.
Prin implicarea familiei și a comunităţii educaţionale şi ştiintifice, propunem un alt tip de educare a copiilor, în care toţi factorii interesaţi pot colabora pentru un scop social comun.
Prof. Luiza Cristea- manager de proiect, Şcoala Metropolitană ARC
Echipa de management (Şcoala Metropolitană ARC):
Prof. Claudia Iancu
Prof. Adina Eftene
Prof. Francisc Lorinczi
Prof. Daniela Elisabeta Popa
Prof.Ileana Cernat Peneş
Experţi, traineri, consultanţi: Dr.ing. Florin Munteanu, Ana Maria Roată Palade, Dr.Bianca Gălăţeanu, Ing.Mircea Manolescu, Ioana Huiduc Manolescu, Andreea Stoica, dr. ing. Sorin Dinea
Opinii:
“Structura olimpiadelor conservă o abordare fragmentată pe discipline. Promovează competiţia şi exacerbează individualismul. Şi din nou se poate spune că România a rămas în siajul valurilor lui Toefler…
Noile concursuri pentru motivarea tinerilor de excepţie stimulează folosirea cunoştinţelor integrate şi abordarea creativ-inovativă orientată către rezolvarea unor probleme reale, concrete. Şi nu în ultimul rând promovează lucrul în echipă. Iată o alternativă la olimpiadele noastre. Este un concurs iniţiat în Uniunea Europeană acum 31 de ani şi dedicat tinerilor între 14 şi 21 de ani. România este singura ţară neparticipantă deşi avem tineri de excepţie, adevăraţi inventatori în domenii atât de diferite şi care sunt forţaţi să participe la concursuri, fie pe cont propriu fie sprijiniţi de acea minoritate de profesori de care vorbeam mai sus (mă refer la participarea la cocursuri organizate de NASA, de universităţi mari din lume).
Merită analizate temele prezentate şi mai ales nivelul temelor premiate. Afirm că mulţi profesori nu vor înţelege conţinutul proceselor, tehnologiilor sau echipamentelor prezentate în acest concurs şi asta este trist, căci din acest motiv nici nu vor sprijini asemenea abordări. Merită explorată galeria de fotografii ale celor 30 de ediţii pentru a înţelege ce atenţie acordă guvernele lumii acestor tineri, acestor adevărate „seminţe pentru altă lume”…Cred în puterea de germinare a „organismului” social reprezentată de antreprenorii în domeniul educaţiei informale, nonformale […].O schimbare reală a sistemului de învăţământ românesc va apare din efortul acestor “pionieri” izolaţi la care se adaugă presiunea generată de părinţii supuşi la rândul lor de presiunea copiilor nemulţumiţi de şcoală.” Membru în juriu şi expert consultant în cadrul proiectului Dr.ing. Florin Munteanu: Doctor în Ştiinţe: Inginerie Industrială; specializat în aplicaţii ale ştiinţei Complexităţii în inginerie, econofizică, geodinamică şi mediu precum şi în politici de integrare în educaţie a tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, Preşedinte fondator al Centrului pentru Studii Complexe – centru UNESCO, membru în Academia Oamenilor de Ştiinţă din România.
“Sistemul actual de învățământ a fost conceput în contextul și pentru societatea și piața muncii din epoca revoluției industriale când oamenii trebuiau să fie buni executanți, ascultători, ușor de înlocuit pentru operarea mașinilor în caz de absență, cu dezvoltarea unei gândiri și mod de operare secvențială (pas cu pas, fără gândire critică și corelativă și fără a fi necesar/a putea să aibă o perspectivă de ansamblu asupra problemelor) etc. Societatea zilelor noastre, nevoile de pe piața muncii, dinamicile și obiectivele actuale sunt cu totul altele.” Expert consultant în proiect, Ioana Huiduc Manolescu, fondator Asociaţia Învaţă să zbori!, trainer, master Coach NLP Resonanz®, formator în educația alternativă a copiilor cu abilități înalte